Meny

Dela sidan på sociala medier

Fem frågor till Elisabeth

Elisabeth Thörnblom.

Elisabeth Thörnblom jobbar som turistinformatör i Lysekils kommun. Här berättar hon om sitt arbete och om vad som är aktuellt just nu.

Vad jobbar du med Elisabeth och var hittar man dig?

Jag jobbar som turistinformatör och arbetar med utveckling av framtidens besöksservice och hur det digitala värdskapet ska se ut i framtiden. Jag träffar människor och delger information och inspiration. För att möta omvärldens trender används digitala kanaler, som exempelvis www.vastsverige.com/lysekillänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster men jag finns även tillgänglig via mail och telefon. Jag jobbar även aktivt för att stödja våra InfoPoints. Man hittar mig i Lysekils kommunhus, på avdelningen för hållbar utveckling.

Vilka förändringar jobbar du med just nu?

Turistinformationen har tidigare skötts av Havets Hus - i ett väl fungerande samarbete med kommunen.

Kommunen kommer fokusera på att vidareutveckla turistinformationen. Det innebär bland annat att man utgår ifrån besökarnas förändrade behov. Framtidens besökare vill ha information direkt och där man befinner sig – gärna via digitala kanaler. Som ett led i detta flyttas Turistinformationen till kommunhuset. Där kommer besökare kunna få information via kommunvägledare i kommunens kontaktcenter.

Det kommer också att finnas ett antal InfoPoints runt om i kommunen som jobbar med information och värdskap till alla våra besökare.

Vad är en InfoPoint?

En InfoPoint är en plats som har ett strategiskt geografiskt läge ur ett besöksserviceperspektiv och/eller är en reseanledning som lockar många besökare. Platserna kan vara en boendeanläggning, ett besöksmål, en butik, ett café eller en restaurang.

Man kan säga att det är Turistinformationens förlängda arm då det ofta är en plats som är den första, och ibland kanske det enda, gästen besöker i kommunen och där det också ofta ställs turistrelaterade frågor till personalen. Vilka InfoPoints vi kommer att ha 2019 kommer inom kort att kommuniceras på www.vastsverige.com/lysekillänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, och nytt för i år är att vi stärker upp förra årets InfoPoints med ett antal kommunala sådana och dessutom har vi ett par helt nya företag som anmält intresse.

Varför görs det förändringar gällande turistinformationen?

Vi behöver lägga resurser där det finns störst efterfrågan och behov, det vill säga sprida turistinformation via de digitala plattformar vi har tillgång till. Framtidens besökare vill kunna få information via sin mobil, butiken man besöker, personer man möter på stan eller hotellet man bor på. Vi ska därför stärka de platser som ofta får svara på besöksrelaterade frågor såsom hotellreceptioner, butiker, matställen, och serviceinrättningar.

Att kunna erbjuda detta är att erbjuda ett gott värdskap, vilket är målet för oss som jobbar med framtidens besöksservice. Vi ska stötta aktörer i gott värdskap både inom besöksnäringen men även andra som möter besökare i sin vardag. Ett gott värdskap innebär en nöjd besökare, som blir en bra ambassadör för Lysekil som bidrar till att fler vill vistas här.

Lite kort är detta bakgrunden till förändringsarbetet med Lysekils turistinformation.

Du kommer ursprungligen från Lysekil – hur känns det att vara tillbaka och jobba med de här frågorna i här?

Det känns helt fantastiskt! Jag arbetade om turistvärd i Lysekil i flera år på 90-talet, och jag har alltid varit stolt över att säga att jag kommer härifrån. Att nu, som relativt ny hemvändare, återigen slås av hur vackert här är och vilka möjligheter som finns, och dessutom få möjlighet att vara med och påverka den positiva utveckling mina kollegor banat väg för är en ära. Rena drömjobbet!