Vi uppmärksammar Vård och omsorgscollegeveckan

Under årets college-vecka uppmärksammas den gemensamma satsningen där arbetsliv, utbildare och fackliga organisationer samverkar för att stärka kompetensen inom vård och omsorg. Målet är att fler ska välja yrket – och få rätt förutsättningar att utvecklas i det.
Nu är det återigen dags för den årliga college-veckan där vi vill uppmärksamma det vård- och omsorgscollege Sotenäs, Munkedal och Lysekil har tillsammans sedan snart 3 år tillbaka.
VO-college skapar framtidens kompetens
Syftet med VO-college är att arbetsliv, utbildare och fackliga organisationer arbetar tillsammans på ett strukturerat sätt för att utveckla och förbättra verksamheterna. Denna samverkan ska bidra till att fler har rätt kompetens och vill arbeta inom vård och omsorg, både nu och i framtiden.
Elever och medarbetare rustas för framtidens vård och omsorg
Vård och omsorg är en framtidsbransch av hög kvalitet som ger många valmöjligheter. Elever som väljer en utbildning inom vård- och omsorgscollege får kunskap och kompetens som är anpassad efter arbetslivets behov. De har goda chanser att få jobb efter avslutad utbildning och möjlighet att studera vidare. Medarbetare på arbetsplatserna visar yrkesstolthet och är professionella handledare och förebilder. I arbetslivet finns det utvecklingsmöjligheter och som anställd kan du påverka branschen. Vård- och omsorgscollege är Sveriges bästa arena för samverkan mellan arbetsliv och utbildning som kvalitetssäkrar rätt kompetens.
Intervju med elev och handledare

Linnea Ahlqvist som är elev svarar tillsammans med handledare Tuula Johansson på frågor om yrket, utbildningen och lärdomar.
Vad är det som intresserar och lockar med yrket?
Under praktikperioderna får man en bred bild av yrket som Undersköterska.
Praktikperiod inom LSS ger en djupare förståelse och inblick in i verkligheten och hur livet är för personer med funktionsvariationer. Inom funktionshinderomsorgen är det intressant att se individernas utveckling jämfört med praktikperiod inom äldreomsorgen där insatsernas syfte är mer att bibehålla de äldres förmågor.
Det lockar att kunna bistå och stötta människor på olika fas i livet.
Med, ibland, enkla lösningar hitta ett som underlättar i vardagssysslor och – situationer. Det praktiska och det kreativa i yrket intresserar och lockar.
Vad tillför praktikanter/elever till verksamheten?
Vi elever, kommer till praktikplatsen direkt från skolan med den senaste kunskap vi har tagit till oss. Ibland blir det en krock mellan skolkunskap och praktiskt genomförande på arbetsplatsen, t.ex. basala hygienrutiner.
De boende är övervägande positiva till unga människor som kommer in i verksamheten under praktikperioder. Personal får ett nytänk från skolan och möjlighet att reflektera och granska sina egna verksamheter, metoder, arbetssätt och bemötande.
När en praktikant har hittat rätt kan det generera en vikarie med lång och gedigen introduktion till verksamheten.
Vilka lärdomar har ni givit varandra?
Likheter och skillnader i synsättet från nyutbildade och en som har många år i yrket.
Det är nyttigt att känna sig som ny på jobbet genom en elev och ha alla sinnen öppna för uppdraget.
Ett gott råd att skicka med
Linnea: Bemötande är A och O. Viktigt att personalgruppen är med i samtal när handledare bedömer praktikperioden, då eleven ofta går med bredvid flera i personalgruppen. Det är bra att personalen tar upp /vågar säga till om något i situationen blev “fel”, så att man som elev får det till sig och kan prata om det direkt.
Tuula: Som elev har man en unik möjlighet att få en inblick i hur det är att bo på en gruppbostad. Lära känna personer med funktionsvariationer och hur det påverkar den enskildes livsvillkor och livskvalitet i samhället.
