I dag lanserar vi vår uppdaterade visuella identitet. Vår tidigare grafiska profil var från 2012 och kommunvapnet var inte anpassat för att användas digitalt. Nu vill vi skapa en ljus och modern känsla som lyfter fram olika delar av kustkommunen, till exempel genom landmärken.
Den visuella identiteten, eller grafisk profil som det också kallas, är styrande för hur allt informationsmaterial, både tryckt som digitalt, ska se ut. Den ska göra det lätt för omvärlden att se vilka verksamheter som är kommunalt drivna och där kommunen är avsändare. Igenkänning ger trygghet och förtroende. Samtidigt behöver vi uppdatera oss.
”En naturlig, stabil och minimalistisk form som speglar Lysekils resa mot framtiden med tydlig förankring i historien.”
Det här är vad arbetsgruppen tillsammans med reklambyrån kom fram till var vad vi vill att den nya visuella identiteten ska andas.
Från och med i dag kommer du först och främst märka av det på våra officiella konton på sociala medier samt i logotyp och sidfot på lysekil.se.
Framöver i höst kommer vi sedan uppdatera mallar med mera allteftersom. För att arbeta hållbart kommer vi fortfarande använda de profilprodukter som vi redan tagit fram. Först när vi behöver nya kommer vi beställa med den nya logotypen.
"I fält av silver två stolpvis ställda blå fiskar med ryggarna mot varandra och däröver en blå ginstam, belagd med tre sexuddiga stjärnor av silver."
Det här är den heraldiska beskrivningen av Lysekils kommuns kommunvapen som vi har följt i arbetet med att göra det mer anpassat för dagens digitala värld. Vi har valt att ha kvar vår fina murkrona trots att den inte står med i beskrivningen ovan.
Nu är vi kommunikationsmässigt mer rustade för framtiden.