Meny

Välkommen till årets båtsäsong!

Det känns långt borta så här i början på februari men snart är båtsäsongen 2023 här.

Inför stundande säsong är vi mycket glada att informera att vi har beviljats en stor investeringsbudget för 2023 så vi kommer kunna fortsätta genomföra projekt som höjer standarden och förbättrar för er som kunder.

Just nu jobbar vi med utbyte av bryggor i Värbo i Grundsund samt brygga B, C och D i Norra hamnen i Lysekil, tanken är att nya bryggor ska vara på plats innan sommaren.

Du som har fast kommunal båtplats i Lysekils kommun har fått ett e-postmeddelande med information om betalning. Du har möjlighet att betala din båtplats fram till 28 februari 2023.

Nytt för i år :

  • Nytt sätt att felanmäla hamnar och ställplatser
    Under 2022 infördes tjänsten "Lysekils kommun-Felanmälan", som är enkel att använda. Många har hittat till systemet och använder av det för att anmäla fel på gator, fastigheter och annat som tillhör kommunen. Nu kan du även felanmäla våra hamnar och ställplatser.
  • Avgift för spolplattan i Valbodalen och Fiskebäckskil
    Här jobbar vi på att installera det nya betalsystemet och hoppas att det ska vara klart till sjösättningssäsongen. Systemet gör att spolplattorna med högtryckstvätten kommer att bli mer tillgänglig för alla och lättare att använda.·
  • Ny avgift för uppläggning av båt kortare än två veckor
  • Upplagsavgiften omfattar förutom båt även stöttor och vaggor m.m., även när båten ligger i sjön.

Mer information om den nya taxan samt Lysekils kommuns bestämmelser om hemmahamnar och gästhamnar hittar ni här:
Fasta båtplatser-Lysekils Kommun Länk till annan webbplats.

Säsonger:

Båtsäsongen gäller 1/4-30/11

Vinterupplagsäsongen gäller 15/9-30/5 Sommarupplagssäsongen gäller 1/6-14/9.

Planera gärna upptagning och sjösättning efter dessa datum så att ni slipper få oönskade fakturor.

Vanliga frågor:

Hur betalar jag min båtplats?

Logga in eller skapa ett konto på Lysekil - HAMN & HUSBIL Länk till annan webbplats. .Har du ett konto sedan tidigare kan du logga in direkt via länken i e-posten som du har fått av oss.

Fyll i uppgifterna på din båt (längd, bredd, djup, märke och eventuellt namn). Välj de mått som är närmast om inte din båts exakta mått är angivna.

När du betalat din båtplats får du ett kvitto på din betalning via e-post.

Jag vill byta båtplats, hur går jag tillväga?

Du har två sätt att byta båtplats:

· Önskar du byta din båtplats så gäller samma regler som vid nya ansökningar, du köper en ny köplats på hemsidan och gör intresseanmälningar på den/de plats/er du önskar hyra i stället.

· Två kunder har möjlighet att byta fasta båtplatser med varandra. Detta görs genom att skicka in en skriftlig med förklaring vilka båtplatser det gäller och underskrift från båda båtplatsinnehavarna till hamn@lysekil.se eller via post.

Jag har fått en ny båtplats, hur gör jag med min gamla båtplats?

  • Har du blivit tilldelad en fast båtplats, kontakta Kontaktcenter eller Hamnenheten så säger vi upp din gamla plats och justerar eventuell mellanskillnad.
  • Har du blivit tilldelad en låneplats, kontakta kontaktcenter eller hamnenheten så kommer den båtplats du byter ifrån upplåtas som låneplats under säsongen och köplatsen kommer aktiveras igen när hyresperioden är slut.

Jag vill betala med Swish men mobilnumret jag har angett på min sida är inte kopplat till detta.

Hör gärna av dig till Kontaktcenter så får du hjälp .

Epost: kontaktcenter@lysekil.se

Telefon : 0523-613000

Förra veckan när jag var inne på hamnsidan så hade jag plats 43 i kön. Idag när jag gick in så stod det att jag är på plats 46 i kön, varför?

Det beror på att båtplatskön är dynamisk, den kan röra sig både upp och ner. Orsakerna till detta är att köplatsen styrs efter:
1. folkbokförd i kommunen
2. äger fastighet i kommunen
3. inträdesår i båtplatskön.

  • Ex. om tre nya ansökningar från folkbokförda i Lysekils kommun kommer in, så kommer de som står i kön och enbart är fastighetsägare att hoppa ner tre platser i kön.

Placeringen i systemet är den korrekta placeringen i respektive kö och totalt sett.

  • Men exempelvis, om ni står på plats 200 i kön så kan du vara ”först i kön” när det gäller just den specifika platsen i en viss hamn, om de andra 199 personerna före i kön är intresserade av andra båtplatser.

Varför stämmer inte taxan med min båtstorlek?

Den taxa som anges på din betalsida utgår från den maximala storleken på båt som kan ligga på platsen, det som i taxorna anges som ”Båtstorlek rekommenderad”.

Förtöjningsområde och den faktiska storleken som din båt har spelar med andra ord ingen roll för taxan.

Taxor för hemmahamnar 2023 Länk till annan webbplats.

Varför vill ni ha in mitt försäkringsbevis?

Vi behöver ha ditt giltiga försäkringsbevis för att veta att din båt är försäkrad, om en olycka skulle inträffa vid till exempel storm då bryggor och andra båtar kan bli skadade om din båt sliter sig.

Varför måste samma person stå på försäkringsbeviset som på båtplatsen? Vi äger båten ihop?

Du som båtplatsinnehavaren ska kunna uppvisa giltigt försäkringsbevis där det ska framgå att det är du som är båtägare är också den som hamnenheten har avtal med. Anledningen till det är att vi ska ha möjlighet att kontrollera att båtplatsen nyttjas på det sett den är avsedd för.

Oftast kan personen som du äger båten tillsammans med stå som medförsäkrad på försäkringsbeviset.

Jag står på båtplatskön/båtplatsen men vill ändra så att det är min son som står på platsen. Hur gör jag?

Båtplatsköansökan kan inte skrivas över på någon annan. Sonen behöver själv ställa sig i båtplatskön. Båtplatsen kan endast skrivas över på man, hustru eller sambo om familjeförhållandena ändras.

Mer frågor och svar hittar ni här:
Så här fungerar det Länk till annan webbplats.

Behöver du hjälp ?

Du är välkommen att höra av dig till kontaktcenter:
E-post Kontaktcenter@lysekil.se
Telefon: 0523-61 30 00