Det känns långt borta så här i början på februari men snart är båtsäsongen 2023 här.
Inför stundande säsong är vi mycket glada att informera att vi har beviljats en stor investeringsbudget för 2023 så vi kommer kunna fortsätta genomföra projekt som höjer standarden och förbättrar för er som kunder.
Just nu jobbar vi med utbyte av bryggor i Värbo i Grundsund samt brygga B, C och D i Norra hamnen i Lysekil, tanken är att nya bryggor ska vara på plats innan sommaren.
Du som har fast kommunal båtplats i Lysekils kommun har fått ett e-postmeddelande med information om betalning. Du har möjlighet att betala din båtplats fram till 28 februari 2023.
Mer information om den nya taxan samt Lysekils kommuns bestämmelser om hemmahamnar och gästhamnar hittar ni här:
Fasta båtplatser-Lysekils Kommun Länk till annan webbplats.
Båtsäsongen gäller 1/4-30/11
Vinterupplagsäsongen gäller 15/9-30/5 Sommarupplagssäsongen gäller 1/6-14/9.
Planera gärna upptagning och sjösättning efter dessa datum så att ni slipper få oönskade fakturor.
Logga in eller skapa ett konto på Lysekil - HAMN & HUSBIL Länk till annan webbplats. .Har du ett konto sedan tidigare kan du logga in direkt via länken i e-posten som du har fått av oss.
Fyll i uppgifterna på din båt (längd, bredd, djup, märke och eventuellt namn). Välj de mått som är närmast om inte din båts exakta mått är angivna.
När du betalat din båtplats får du ett kvitto på din betalning via e-post.
Du har två sätt att byta båtplats:
· Önskar du byta din båtplats så gäller samma regler som vid nya ansökningar, du köper en ny köplats på hemsidan och gör intresseanmälningar på den/de plats/er du önskar hyra i stället.
· Två kunder har möjlighet att byta fasta båtplatser med varandra. Detta görs genom att skicka in en skriftlig med förklaring vilka båtplatser det gäller och underskrift från båda båtplatsinnehavarna till hamn@lysekil.se eller via post.
Hör gärna av dig till Kontaktcenter så får du hjälp .
Epost: kontaktcenter@lysekil.se
Telefon : 0523-613000
Det beror på att båtplatskön är dynamisk, den kan röra sig både upp och ner. Orsakerna till detta är att köplatsen styrs efter:
1. folkbokförd i kommunen
2. äger fastighet i kommunen
3. inträdesår i båtplatskön.
Placeringen i systemet är den korrekta placeringen i respektive kö och totalt sett.
Den taxa som anges på din betalsida utgår från den maximala storleken på båt som kan ligga på platsen, det som i taxorna anges som ”Båtstorlek rekommenderad”.
Förtöjningsområde och den faktiska storleken som din båt har spelar med andra ord ingen roll för taxan.
Vi behöver ha ditt giltiga försäkringsbevis för att veta att din båt är försäkrad, om en olycka skulle inträffa vid till exempel storm då bryggor och andra båtar kan bli skadade om din båt sliter sig.
Du som båtplatsinnehavaren ska kunna uppvisa giltigt försäkringsbevis där det ska framgå att det är du som är båtägare är också den som hamnenheten har avtal med. Anledningen till det är att vi ska ha möjlighet att kontrollera att båtplatsen nyttjas på det sett den är avsedd för.
Oftast kan personen som du äger båten tillsammans med stå som medförsäkrad på försäkringsbeviset.
Båtplatsköansökan kan inte skrivas över på någon annan. Sonen behöver själv ställa sig i båtplatskön. Båtplatsen kan endast skrivas över på man, hustru eller sambo om familjeförhållandena ändras.
Mer frågor och svar hittar ni här:
Så här fungerar det Länk till annan webbplats.
Du är välkommen att höra av dig till kontaktcenter:
E-post Kontaktcenter@lysekil.se
Telefon: 0523-61 30 00