En planerad uppgradering av kommunens IT-miljö pågår vilket medför driftstörningar på telefoni och vissa e-tjänster. Läs mer.
Sjukresan är en resa till och från behandling inom sjukvård.
Västra Götalandsregionen ansvarar för sjukresor och handläggs av sjukresekontoret. För mer information om sjukresor kontakta kundtjänsten på sjukresekontoret.
Telefon 010-473 21 00
Du kommer i första hand bli hänvisad till kollektivtrafik eller Ronden (specialanpassad buss för sjukresenärer som går till de stora sjukhusen i västra Götalandsregionen).
Om du inte kan resa med kollektivtrafik utan behöver på grund av ditt hälsotillstånd resa med sjukresetaxi (personbil/specialfordon) krävs ett tillstånd från din vårdgivare som styrker detta. Tillståndet registrerar din vårdgivaren hos sjukresekontoret.
Du bokar din resa hos Kund-och resetjänst: 020-91 90 90. Var beredd på att dessa frågor kommer att ställas:
Du måste avboka resan om du har fått förhinder eller inte ska åka. Om resan inte är avbokad utgår en avgift på 200 kr som du får betala.
Du kan ansöka om ersättning för resa med egen bil eller med kollektivtrafik. Du får ingen ersättning för parkeringsavgift eller trängselskatt. Du får ersättning för den del av kostnaden som överstiger egenavgiften. Barn och ungdomar till och med 19 år betalar ingen egenavgift vid sjukresa.
Kundtjänst Sjukresor:
För mer information om sjukresor kan du ringa kundtjänst vardagar 8-12 010-473 21 00
Sjukresetaxi/Ronden:
För beställning, avbeställning eller ändring av resa eller vid försenat fordon ring Kund- och resetjänst på 020-91 90 90.
Vid planerade vårdbesök kan sjukresa beställas upp till 14 dagar före besöket men senast dagen innan, vardagar 08.00-17.00. Resor från vårdbesök kan beställas samma dag. Vid akuta vårdbesök kan sjukresa beställas dygnet runt alla dagar.
För att lämna en synpunkt ring Västtrafiks Kundservice på 020-91 90 90 eller mejla på synpunkt.anrop@vasttrafik.se.