- Du är här:
- Startsida
- Omsorg och stöd
- Resor, transporter och besök
- Färdtjänst
- Att tänka på inför resan
Att tänka på inför resan
För att resan med färdtjänsten ska gå så smidigt som möjligt finns det vissa saker som är bra att känna till inför resan.
Så här beställer du din färdtjänstresa
Beställ via telefon
Genom Västtrafiks beställningscentral på telefon 020-91 90 90.
Beställ via app
Västtrafik Boka resa. Du laddar ner appen i Google Play Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.eller Appstore
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Beställ via webben
www.vasttrafik.se/bokaresa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Resan ska beställas tidigast 14 dagar och senast 1 timme före önskad resa. Resor nattetid bokas med god framförhållning.
Resorna beställs mellan kl. 06.00-22.00 under vardagar och kl. 08.00-22.00 under helger.
Beställning av återresan kan göras samtidigt.
När du ringer beställningscentralen vill de veta:
• Ditt namn och personnummer
• Ditt telefonnummer
• Var du vill bli hämtad
• Vart du ska åka
• När du vill åka
Du måste vid resan kunna visa upp giltig legitimation.
Avbeställning och ändring av resa
Om inte resan blir av, måste du avbeställa resan minst en timme innan resan skulle ha påbörjats.
För avbeställning och ändring av en tidigare beställd resa kan du ringa beställningscentralen dygnet runt.
Vad gör jag om bilen inte kommer?
Om bilen är mer än 15 minuter försenad - ring beställningscentralen.
Hur lämnar jag en synpunkt?
Om du har en synpunkt eller annat som berör en utförd resa - ring beställningscentralen. Om du vill ha ett svar på synpunkten måste du begära detta.
Vill du hellre mejla ditt ärende kan du göra detta till synpunkt@vasttrafik.se
Mer information om färdtjänstresor och Västtrafik hittar du här:
Har du fler frågor?
Du är alltid välkommen att prata med oss på kontaktcenter om du har frågor eller funderingar.
Telefon: 0523-613000
E-post: kommun@lysekil.se