Meny

Dags att betala din båtplats för säsongen 2022

Det känns långt borta så här i januarimörkret men snart är båtsäsongen 2022 här.

Nästa vecka kommer du som har fast båtplats i Lysekils kommun att få ett e-postmeddelande med information om betalning. Du har möjlighet att betala din båtplats i hamnsystem fram till 28 februari 2022. 

Nytt för i år :

  • Säsongen sträcker sig till 30 november, detta för att ni som fiskar hummer ska kunna ha båten kvar i sjön tills fisket är slut utan att betala en extra avgift.
  • Vi har också en ny e-postadress hamn@lysekil.se .
  • Kommunfullmäktige har beslutat om nya taxor inför 2022. Den stora förändringen innebär att taxorna kommer att indexregleras varje år. Detta innebär en höjning av taxorna på 2% för 2022 .
  • Kommer du inte att behöva använda din båtplats under 2022 så kan du anmäla detta själv under ”mitt konto” i Hamnsystem.

Mer information om den nya taxan samt Lysekils kommuns bestämmelser om hemmahamnar och gästhamnar hittar ni här:

Vanliga frågor:

Hur betalar jag min båtplats?

Logga in eller skapa ett konto på Lysekil - HAMN & HUSBIL Länk till annan webbplats. .Har du ett konto sedan tidigare kan du logga in direkt via länken i e-posten som du har fått av oss.

Fyll i uppgifterna på din båt (längd, bredd, djup, märke och eventuellt namn). Välj de mått som är närmast om inte din båts exakta mått är angivna.

När du betalat din båtplats får du ett kvitto på din betalning via e-post.

Jag kommer inte fram till betalsidan via länken jag fått. Vad är fel?

Det vanligaste felet är att du använder en äldre version av webbläsare, testa en annan webbläsare (helst Chrome) eller enhet. Du är även välkommen in på kontaktcenter i kommunhuset för att betala din båtplats med ditt bankkort.

Jag kan inte klicka på "Betala med Kort" eller "Betala med Swish". Vad är fel?

Det vanligaste felet är att du angett för stor båt än vad platsen är lämpad till. Det kan vara djup, bredd eller längden på båten som systemet reagerar på, vänligen ställ in riktiga mått.

Jag vill betala med Swish men mobilnumret jag har angett på min sida är inte kopplat till detta.

Hör gärna av dig till Kontaktcenter så får du hjälp .

Epost: kontaktcenter@lysekil.se

Telefon : 0523-613000

Förra veckan när jag var inne på hamnsidan så hade jag plats 43 i kön. Idag när jag gick in så stod det att jag är på plats 46 i kön, varför?

Det beror på att båtplatskön är dynamisk, den kan röra sig både upp och ner. Orsakerna till detta är att köplatsen styrs efter: 1. Folkbokförd i kommunen 2. Äger fastighet i kommunen 3. Inträdesår i båtplatskön.

  • Ex. om 3 nya ansökningar från Folkbokförda i Lysekils kommun kommer in, så kommer de som står i kön och enbart är fastighetsägare att hopp ner 3 platser i kön.

Placeringen i systemet är den korrekta placeringen i respektive kö och totalt sett.

  • Men exempelvis, om ni står på plats 200 i kön så kan du vara ”först i kön” när det gäller just den specifika platsen i en viss hamn, eftersom de andra 199 personerna före i kön är intresserade av andra båtplatser.

Varför stämmer inte taxan med min båtstorlek?

Den taxa som anges på din betalsida utgår från den maximala storleken på båt som kan ligga på platsen, det som i taxorna anges som ”Båtstorlek rekommenderad”.

Förtöjningsområde och den faktiska storleken som din båt har spelar med andra ord ingen roll för taxan.

Taxor för hemmahamnar 2022 Länk till annan webbplats.

Behöver du hjälp ?

Du är välkommen att höra av dig till kontaktcenter:
E-post Kontaktcenter@lysekil.se
Telefon: 0523-61 30 00