- Du är här:
- Startsida
- Kultur och fritid
- Föreningar, föreningsliv
- Lotteritillstånd
Lotteritillstånd
Lotterier är en viktig inkomstkälla för föreningslivet. För att få sälja lotter krävs ett lotteritillstånd.
Ansökan om lotteritillstånd
Det finns två olika lotteritillstånd att söka;
- Tillfälligt tillstånd, gäller i tre månader.
- Tillstånd som gäller i tre år.
Lämna följande handlingar tillsammans med ansökan:
- Föreningens stadgar.
- Verksamhetsberättelse för det senaste avslutade verksamhetsåret.
- Protokoll från styrelsemötet med beslut om lotteriet.
På ansökningsblanketten ska föreningen föreslå en kontrollant, som inte får vara medlem i föreningen. Kontakta Torgny Jansson, enhetschef Fritid, för ansökningsblankett.
Tillfällen när lotteritillstånd inte behövs
Tillstånd behövs inte om:
- En tillställning eller sammankomst är huvudattraktion och lotteriet ett inslag.
- Försäljningen är begränsad i tid och plats till samma område där tillställningen sker.
- Högsta insats är max 7 kr och högsta vinstvärde 700 kronor.
- Minst 35 procent och max 50 procent ska gå till vinster.
Exempel är marknader, tipspromenader och syföreningsauktioner.
Lotteritillstånd ideella föreningar
För ansökan om lotteritillstånd till ideella föreningar i Lysekils kommun är du välkommen att kontakta vårt fritidskontor.