Med våra nya e-tjänster vill vi underlätta för dig som medborgare eller företagare att sköta dina ärenden med kommunen när det passar dig.
Du kan använda e-tjänster när som helst på dygnet via en dator, surfplatta eller mobil. När du kommer till e-tjänsten har du olika steg innan du är klar.
När du har skickat in kommer ärendet automatiskt vidare till rätt handläggare på kommunen.
För att använda vissa av kommunens e-tjänster behöver du har någon form av e-legitimation för att din identitet ska kunna säkerställas. Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte använda de e-tjänster som kräver e-legitimation.
Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (exempelvis på grund av skyddad identitet) kan du vända dig direkt till den verksamhet du har kontakt med eller till Kontaktcenter telefon 0523-61 30 00 för personlig hjälp.
Digital blankett finns oftast i anslutning till e-tjänsten. Den kan du också fylla i när som helst på dygnet. Däremot måste du antingen skicka blanketten via post eller lämna den i kontaktcenter. Detta tar lite längre tid men är fortfarande ett alternativ.
Ambitionen är att erbjuda fler e-tjänster efter hand för att göra dina ärenden så smidiga som möjligt med kommunen. Vi har samlat alla e-tjänster, blanketter och andra digitala tjänster som du kan behöva på en sida.
Läs mer om hur Lysekils kommun hanterar dina personuppgifter när du använder våra e-tjänster.
Förslag och idéer
Har du förslag på nya tjänster kontakta vår digitaliseringsstrateg Tove Andersson tove.andersson@lysekil.se