Meny

Dela sidan på sociala medier

Värdefulla studiebesök för Lysekils kontaktcenter

Medarbetare i Munkedals kontakcenter.

Kommunvägledare i Munkedal (till vänster) Ramona Hultengren, Helena Åkerlund och Rana Nadir samt Sture Martinsson och Viktoria Drottz från Lysekils kommun.

Inspiration och nya infallsvinklar när Lysekils kommun fortsätter resan mot ett kontaktcenter.

Arbetet med att införa ett kontaktcenter i Lysekils kommun är i full gång. Målsättningen är att kunna ge snabbare service till både kommuninvånare och företagare och ambitionen är att kunna starta under våren 2019.

För att få information om hur andra kommuners kontaktcenter arbetar samt inspiration till den fysiska utformningen, har arbetsgruppen i Lysekils kommun varit på studiebesök.

Viktoria Drottz, som leder processen för kontaktcenter i Lysekil, har tillsammans med kollegor besökt Skövdes kontaktcenter, Munkedals medborgarcentrum, Uddevallas kontaktcenter och Tanums kundcenter.

Här kan du läsa mer om studiebesöket i Munkedals medborgarcentrum och i Tanums kundcenter.

Munkedals medborgarcentrum

Sture Martinsson, chef på administrativa avdelningen och Viktoria Drottz, kommunvägledare i Lysekil, besökte den 23 november Munkedals medborgarcentrum.

Syftet med studiebesöket var att lära mer om hur inkomna ärenden hanteras, hur organisationens samverkan fungerar med medborgarcentrum samt hur den fysiska miljön ser ut.

Tack till medarbetarna i Munkedals medborgarcentrum för goda tips och råd!

Tanums kundcenter

Den 13 december åkte Sture, Viktoria och Lysekils kommuns nya digitaliseringsstrateg Tove Andersson till Tanums kommun på studiebesök. Vi fick träffa Anna-Lena Schub, systemansvarig för ärendehanteringssystemet samt Carina Berndtsson som har varit med och byggt upp kundcentret i Tanum.

Anna-Lena och Carina berättade om sin resa kring införandet, vad vi bör undvika och vad vi ska satsa på.

Bakgrunden till att skapa ett kundcenter i Tanums kommun var att man fått låga resultat i flera service- och tillgänglighetsmätningar. Nu har Tanums kundcenter varit igång i fyra år vilket har resulterat i en fantastisk ökning i de olika mätningarna.

- Studiebesöken har varit väldigt intressanta och värdefulla för vårt arbete. Vi har fått till oss många bra infallsvinklar och tips och känner att vi är på helt rätt väg med Lysekils kontaktcenter, säger Viktoria Drottz.

Medarbetare i Taums kontaktcenter.

Sture Martinsson, Tove Andersson, Anna-Lena Schub, Carina Berndtsson och Viktoria Drottz.