Innan en elev placeras i grund- eller gymnasiesärskola ska en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning göras.
Visionsarbete
Vi ska skapa den bästa särskolan där varje elev är unik och utvecklas maximalt utifrån sina egna förutsättningar.
Verksamhetsidé
Hos oss upplever eleven motivation, trygghet och glädje som gör att den kommer till skolan med stolthet och lust att lära.
Vi möter och utmanar eleven genom att skapa förutsättningar utifrån varje elevs unika möjligheter för lärande och gör den delaktig i sin lärprocess. Genom personalens goda kunskaper och gedigna erfarenheter av arbete med elever med utvecklingsstörning och funktionsvariationer är vi ett kunskapscenter som sprider kunskap genom flera kanaler.
För oss är det självklart att arbeta i team, ta vara på varandras kompetenser och att dela med oss till andra. För att eleven ska uppleva en känsla av sammanhang arbetar vi aktivt för ett gott samarbete med föräldrar och andra verksamheter som exempelvis korttids, tonårsklubben och daglig verksamhet.
Grundsärskola
Grundsärskolan ska ge elever en god grund för fortsatta studier.
Grundsärskola
Träningsskola
Träningsskolan vänder sig till elever som inte kan tillgodogöra sig hela eller delar av utbildningen i grundsärskolans ämnen.
Träningsskola
Gymnasiesärskola
Gymnasiesärskolan i Sverige är fyraårig och frivillig.
Gymnasiesärskola
Särvux
Särvux är en del av vuxenutbildningen med en egen läroplan.
Särvux