Meny

Plats för nya möten och lek i Brastad

Elever som jobbar i grupp.

Eleverna tycker till och diskuterar kring vad som är bra och dåligt i centrumområdet.

Årskurs fem på Stångenässkolan deltar i arbetet med att skapa en ny lekplats i centrala Brastad.

I mitten av september fick årskurs fem på Stångenässkolan leka landskapsarkitekter under en lektion. Det var avdelningen för Mark och Gata på Lysekils kommun som var där för att fråga eleverna vad de tyckte var bra och dåligt i Brastads centrumområde.

Precis som riktiga landskapsarkitekter fick eleverna inventera och analysera området genom promenader ute på plats och grupparbete i skolan. Diskussionerna var många, och stundtals lite heta, då alla tycker olika om olika platser.

Ser framemot att få komma tillbaka

Under arbetets gång kom eleverna med massa bra förslag till lösningar och idéer kring hur centrumområdet kan utvecklas. Exempel på detta kommer att avslöjas under resans gång mot den nya lekplatsen.

Personalen på avdelningen för Mark och Gata vill tacka eleverna för deras engagemang och ser fram emot att få komma tillbaka. Då ska vi prata om Brastads historia och den nya platsens tema.

I höst kommer alla som vill att få möjlighet att komma med idéer och synpunkter. Håll utkik på Lysekils kommuns nyhetsflöde på Facebook, Instagram och www.lysekil.selänk till annan webbplats.

Om Brastads nya lekplats

Lysekils kommun har fått integrationsstöd från Boverket för att bygga en centralt belägen mötesplats- och lekplats i Brastad. Syftet är att människor med olika bakgrund ska kunna mötas och lära känna varandra.

Planen är att mötesplatsen ska börja byggas under hösten 2019 och vi kommer löpande att berätta om arbetet här på vår webbplats.

Elever som arbetar i grupp.

Fullt fokus och koncentration i arbetet med att tycka till kring områdena för en ny lek- och mötesplats i Brastad.