För att nå en hållbar utveckling måste hela samhället vara delaktigt i processen. Därför finns det flera tillfällen att påverka planeringen genom att lämna synpunkter.
Det är plan- och bygglagen (PBL) som reglerar hur en detaljplan ska tas fram.
Planprocessen kan börja genom en förfrågan från en person, organisation eller företag genom en skriftlig begäran om planbesked till samhällsbyggnadsförvaltningen.
Ansökan finns som e-tjänst på hemsidan.
Ansökan tilldelas en handläggare som går igenom ansökan och den sammanställs och samhällsbyggnadsnämnden beslutar i ärendet.
Om samhällsbyggnadsnämnden ger ett positivt planbesked, så påbörjas planarbetet efter ca 1 år.
Kommunen kan välja att planen ska följa ett ”standard förfarande” eller ett ”utökat förfarande” vid mer komplicerad planer.
I detta skede bedömer också kommunen om planen behöver ett program.
Ett preliminärt förslag till detaljplan utarbetas med programmet som utgångspunkt.
Planhandlingarna består av:
Efter beslut i samhällsbyggnadsnämnden skickas planförslaget ut för samråd till Länsstyrelsen, kommunala förvaltningar, fastighetsägare, hyresgäster med flera som berörs av förslaget eller har ett väsentligt intresse av detaljplanen. Samrådsmöte brukar anordnas om planförslaget innebär större förändringar för omgivningen.
Planförslaget ställs ut under 3-4 veckor. Kungörelse om utställningen/granskning förs in i Lysekilsposten och Bohusläningen. Berörda fastighetsägare med flera underrättas i brev. För planer påbörjade före 2 maj 2011 heter skedet utställning, utställningen har i och med den nya plan- och bygglagen ersatts med ett granskningsskede.
Beslutet att anta detaljplanen kan överklagas av de som är berörda av planen och som senast under granskningen lämnat skriftliga synpunkter som inte tillgodosetts. Överklagande ska ske senast tre veckor efter att antagandebeslutet tillkännagetts.
Planen överklagas till Mark-och miljödomstolen.
Eventuella synpunkter på ett förslag till detaljplan eller detaljplan önskar vi få skriftligt via mail, alternativt undertecknat via post under samråd eller granskning.
Glöm inte att skriva i yttrandet vilken detaljplan det gäller samt ert namn och er fastighetsbeteckning. Synpunkterna skickas till någon av följande adresser:
Vi ber om att ni formulerar er tydligt och kortfattat, gärna i punktform. Detta för att samtliga yttranden sen ska kunna sammanställas i ett tydligt dokument som innehåller allas yttranden samt kommunens kommentarer till dessa. En tydlig formulering är viktig för politiska beslut i det fortsatta planarbetet.