Från och med mars 2016 införs e-lönespecifikation för anställda i Sotenäs-, Munkedal- och Lysekils kommun (undantaget är förtroendevalda och uppdragstagare). Det innebär att du får ditt lönebesked elektroniskt istället för på papper i brevlådan.
En e-lönespecifikation innehåller alla de delar som idag finns på ditt traditionella papperslönebesked. Detta är till exempel information om semesterdagar, skatteuppgifter och eventuella löneförmåner. Ditt eventuella intresseavdrag (försäkring- eller fackavdrag) kommer däremot inte längre finnas på din e-lönespecifikation. Du som har intresseavdrag kommer istället att få information från din bank om detta avdrag antingen genom avisering genom brev eller via kontoutdrag.
Varför e-lönespecifikation?
Det finns flera anledningar till att välja en digital lösning för utskicket av lönebeskeden, både ur ett kostnadsmässigt och miljömässigt perspektiv:
Hur gör jag nu?
På baksidan av detta papper finner du instruktioner för hur du ska göra om du vill lägga till en e-postadress och få din e-lönespecifikation skickad till dig. Även om du inte gör ett aktivt val med e-postadress så samlas alla dina e-lönespecifikationer från och med mars 2016 i Heroma självservice på webben. Där kan du när som helst gå in och ta del av dem och där sparas de i tre år, även för dig som väljer att få den skickad med e-post.
Har du ingen dator eller skrivare hemma så kan du läsa samt skriva ut din e-lönespecifikation på jobbet. Om du har frågor är du välkommen att kontakta din chef eller Löneenheten.
För de som önskar få handledning i hur ni ska nå er lönespecifikation kommer personal från löneenheten att vara på plats den 21 mars mellan kl. 13.00 – 16.00 på följande platser:
- Lysekils stadshus, lokal "Kornö"
- Kommunhuset i Sotenäs kommun, lokal "Uggenabben"
- Löneenheten i Munkedal, Centrumtorget 3
Ni når oss även på tel. 0524-180 00.
Så här kommer du åt din e-lönespecifikation:
Skicka e-lönespecifikation till tillfällig e-postadress:
Med vänliga hälsningar
Löneenheten